איך מנהלים תיק פלילי

זה מתחיל, בדרך כלל, בתלונה, משם עובר לחקירה משטרתית שעלולה להפוך לכתב אישום של הפרקליטות ולמשפט. הנאשמים מיוצגים על ידי עורך דין פלילי שיעשה מאמץ למנוע משפט ולהביא לסגירת התיקים, להגיע להסדר טיעון, אם צריך, או לסייע בזיכוי לקוחותיו. במאמר זה נפרט כיצד כל העניין מתנהל 

תיק פלילי שונה מהליך אזרחי בכך שהתובעת היא המדינה והעונש יכול לנוע בין קנס, מאסר על תנאי, ומאסר בפועל. ההליך המשפטי בישראל אינו כולל חבר מושבעים, כמו בארה"ב לדוגמה, והגורם הפוסק והמכריע הוא השופט, או הרכב השופטים. אך, לפני כן, ישנם שלבים הקודמים למשפט במהלכם עורך דין פלילי יכול להשפיע על התיק עבור לקוחותיו

 

איך הכול מתחיל?

הליך פלילי מתחיל לרוב בתלונה במשטרה. לעיתים המשטרה פותחת חקירה ביוזמתה לאחר שהגיע לידיה מידע על מעשה פלילי. החוקרים אוספים ראיות ומבררים אם בוצעה עבירה פלילית. במקרים מסוימים, בשלב החקירה, המשטרה עוצרת את החשוד/ה או החשודים לצורך חקירה.

אם מוחלט שהחשוד/ים מהווים סכנה לציבור, עלולים לברוח או לשבש את החקירה הם מוחזקים במעצר, לעיתים גם עד סוף ההליכים. גורלו של החשוד יכול להיקבע על ידי מהירות התגובה שלו. עליו לדעת את זכויותיו באמצעות אתרים כמו plili.org.il וככל שימהר להיעזר בעורך דין מיומן בניהול תיקים פלילים, כך הוא יסבול פחות.

 

התביעה

עם סיום החקירה יועברו הראיות לפרקליטות שם עורכי דין מטעמה יבחנו את הראיות ויחליטו אם בוצעה עבירה המחייבת העמדה לדין. לעיתים הפרקליטים יבקשו מהמשטרה השלמות חקירה. ישנן חקירות מורכבות או בעלות פרופיל תקשורתי גבוה בהם המשטרה מלווה את ההליך מתחילת החקירה המשטרתית.

בנוסף להעמדה לדין, הפרקליטות יכולה להגיע עם החשוד להסדר מותנה, קרי, הסכם בוא החשוד מודה בביצוע עבירות ומקבל על עצמו עונש מוסכם בתמורה לאי הגשת כתב אישום. כמו כן, לאחר בחינת הראיות הפרקליטות יכולה להחליט לסגור את התיק כתוצאה מחוסר ראיות מספיקות או חוסר אשמה.

 

זכויות החשוד

אדם או קבוצה של אנשים החשודים בביצוע עבירה פלילית כלשהי זכאים להתייעץ ולהיעזר בעורכי דין פלילים לפני חקירתם הראשונה. תפקידו של עורך דין פלילי להקשיב לגרסת לקוחו, להציג בפניו את מצבו המשפטי ואת האופציות העומדות לרשותו כתוצאה מכך. עורך דין פלילי משמש גם כפסיכולוג ומוטיבטור עבור לקוחותיו השרויים בשלב זה במצוקה, במיוחד אם מדובר בהליך פלילי ראשון עבורם.

במקרים בהם התיק  זוכה לסיקור תקשורתי, עורך הדין ישמש גם כדוברו של הנאשם.  עורך דין עשוי להנחות את לקוחו לממש את זכותו לשמור על השתיקה, ממגוון סיבות. חוק סדר הדין הפלילי קובע את המסגרת החוקית של ניהול חקירה נגד חשודים. החוקרים מחויבים להציג לחשוד את זכויותיו, הכוללות גם הסבר על החשד נגדו. כמו כן נקבע כי החקירה תתבצע בשפתו של החשוד. וכי יש להקליט את החקירות ולתעד בכתב את הנעשה.

 

בשם ההגנה

החוק הישראלי אינו דורש את נוכחותו של עורך דין במהלך חקירה אך גם אינו אוסר זאת. מצב זה מעניק יתרון לחוקרי המשטרה ועלול לפגוע בזכויות הלקוח. עורך דין מנוסה עשוי לעשות שימוש בטעויות שבוצעו על ידי החוקרים או הפרקליטות להביא לזיכוי לקוחותיו או להפחתת סעיפי האישום.

במקרים רבים נוצר אינטרס של התביעה וההגנה להגיע לעסקת טיעון במסגרתה יודה הנאשם על עבירות פחותות ולאחר שהצדדים יגיעו להסדר על חומרת העונש. למרות שמבחינה עקרונית העומס על בתי המשפט או הפרקליטות לא אמור להוות בסיס לעסקאות טיעון, עורך דין פלילי יכול לנצל את המציאות הזאת לטובת לקוחותיו.

תיק פלילי

אולי יעניין אותך גם

תיק פלילי נסגר
עריכת דין
איך מתבצע סגירת תיק פלילי?

כל חקירה שמתקיימת כנגד חשוד מצריכה פתיחה של תיק פלילי. מדובר בעובדה שידועה לרבים מכם, אך מעטים יודעים איך מתבצעת הסגירה של התיק בסופו של

קרא עוד »
כך תתמודדו עם תאונת עבודה
עריכת דין
כך תתמודדו עם תאונת עבודה

תאונות עבודה הן אירוע קשה שעלול לקרות לכל אחד, ללא קשר לתחום העיסוק של העובד. תאונות עבודה יכולות להיגרם מגורמים שונים, כגון תנאי עבודה מסוכנים,

קרא עוד »
הליכים משפטיים
עריכת דין
מתי נצטרך לתרגם תואר?

במציאות החדשה והגלובלית בה אנו חיים, אנשים מחפשים לעתים קרובות הזדמנויות לימוד בחו"ל או מחפשים הזדמנויות קריירה במדינות שונות. כאשר מנווטים בנתיבים לימודיים או מקצועיים,

קרא עוד »