התאמת תכנית הלימודים לסטודנטיות חרדיות – במה היא כרוכה? 

שילובן של סטודנטיות חרדיות באקדמיה וברכישת מקצועות מבוקשים היא סוגיה חשובה. חשובה לנשים צעירות מהמגזר החרדי המבקשות לקדם את עצמן ואת כושר השתכרותן. חשובה גם עבור מדינת ישראל, שזקוקה לידיים עובדות ומוכשרות, ולא יכולה להרשות לעצמה לפספס את האוכלוסייה החרדית בעלת המוטיבציה. כיצד עושים זאת? 

בשנים האחרונות נוכל למצוא יותר ויותר סטודנטיות מהמגזר החרדי במוסדות להשכלה גבוהה, בעיקר במכללות ובאוניברסיטה הפתוחה. הסיבות לכך מוכרות – רצונה של מדינת ישראל לשילוב המגזר החרדי בהשכלה ובשוק העבודה הובילו לפתיחת מסלולי לימודים ייעודיים למגזר החרדי, וזאת כאשר מראש נשים חרדיות היו יותר מוכוונות לרכישת השכלה, שכן עול הפרנסה מונח לרוב על כתפיהן. מה נדרש כדי להתאים את הלימודים לנשים חרדיות?

 

בניית מסלול לימודים ייעודי לנשים

אחד הצעדים המרכזיים שאפשרו את שילובן של יותר נשים מהמגזר החרדי בהשכלה הגבוהה, הוא האפשרות לפתוח שלוחות ייעודיות לחרדים וחרדיות, בהן נשים וגברים לומדים בנפרד. האישה החרדית תעדיף על פי רוב ללמוד בחברת נשים בלבד, ועל כן למסלול לימודים הפתוח לנשים בלבד ישנו יתרון גדול מאוד כאשר מעוניינים לשווק תכנית לימודים כתוכנית שייעודה לימודים לחרדיות.

 

התאמת דרישות הנוכחות והלימודים ללוח הזמנים

אחת הסיבות בגללה נשים חרדיות משתלבות בעיקר במכללות ובאוניברסיטה הפתוחה, ופחות מכך באוניברסיטאות, היא שבניגוד לאישה החילונית, המגיעה לשלב ההשכלה הגבוהה כאשר התואר אליו נרשמה הוא המשימה המרכזית בחייה, לאישה החרדית באותו גיל יש כבר, על פי רוב, בעל וילד או אפילו שניים, והיא חייבת להמשיך לפרנס את משפחתה במקביל ללימודים. לכן, אחת הדרכים הקריטיות להתאמת מסלול ותוכנית לימודים הוא חשיבה על לוח זמנים שהוא ישים במקביל לעבודה וגידול ילדים.

 

לצאת מהקופסה – לא רק הוראה וחינוך

אם חשבתן שתוכנית לימודים לחרדיות חייבת להיות בהוראה או במקצועות טיפוליים – כדאי שתחשבו שוב. בימינו, תוכניות לימודים לנשים חרדיות יכולות וצריכות להיות גם בתחומים אחרים, הקשורים יותר לעולמות ההייטק והטכנולוגיה.

אחת המיסקונספציות הנפוצות היא שהתאמת תוכנית הלימודים לסטודנטיות חרדיות מחייבת מקצועות נשיים מובהקים, כמו הוראה, טיפול ותפקידי אדמיניסטרציה. אך כיום, נערות חרדיות לומדות בסמינרים מקצועות מגוונים אחרים, הקשורים לעולם ההנדסה, העיצוב והתוכנה, ולכן בעת רכישת מקצוע הן יחפשו פעמים רבות גם את המקצועות האלה, שיוכלו לקדם אותן כלכלית ואישית.

 

קורסים מותאמים – איזון עדין

אין כל ספק שמסלול לימודים אקדמי צריך לחתור למצוינות לימודית מבחינת התוכן. בד בבד, יש לזכור שעבור נשים חרדיות, יש צורך בהתאמת הסגנון וגם חלקים מהנושאים.

דרושה רגישות והבנה לאורח החיים הצנוע, ובהתאם לכך יש להקפיד על שפה נקייה ועל הימנעות מעיסוק בתכנים רגישים באופן בוטה מדי. תוכנית לימודים מותאמת לנשים חרדיות תהיה כזו שבה תוכן הקורסים, גם אם דומה או אפילו כמעט זהה לאותם קורסים במתכונת רגילה, יוגש באופן שלא יסתור עקרונות אלה.

לימודים לחרדיות

אולי יעניין אותך גם

בדיקת תוכנה ראשית
לימודים
קורס בדיקת תוכנה במכללת לינק

בדיקת תוכנה הפך בשנים האחרונות לאחד התחומים המתפתחים והצומחים ביותר בענף האינטרנט ובענף ההייטק בפרט. עיצוב פנים – תחום צומח ומתפתח תחום בדיקות התוכנה מתפתח

קרא עוד »