חשמלאות – מהי הארקת שיטה?

הארקת שיטה היא מושג מפתח בתחום החשמלאות. מדובר במקרה פרטי של הארקה, המתייחס להארקה של השיטה (בחשמלאית מדוברת שיטה היא מקור מתח). במאמר הבא נסביר מהי הארקת שיטה ולמה היא חשובה.

 

מהי הארקה?

הארקת שיטה היא פעולה חיונית עבור כל סוגי עבודות החשמל, מכיוון שהיא מאפשרת להפעיל באופן בטיחותי ורצוי מערכות חשמליים ומכשירי חשמל שונים. אולם לפני שנצלול אל השיטה של הארקת שיטה, כדאי לבאר את המילה הפותחת של צמד המילים, או בקיצור מהי בכלל הארקה?

המילה הארקה לקוחה באופן מפתיע מהשפה הארמית, שכן התרגום לארמית של המילה הארץ הוא ארקא. לכן הארקה היא חיבור לארץ או לאדמה, ואכן זאתי משמעותה של הפעולה. הארקה היא חיבור חשמלי בין גוף מוליך כלשהו אל כדור הארץ אשר נעשה באופן מלאכותי. מדובר במסלול גיבוי לזרם החשמלי הרגיל, אשר מספק נתיב אל הקרקע במקרה של תקלת חיווט. כלומר, אם ישנה תקלה חשמלית כלשהי במעגל, במקום שהמוליך יוביל אל אדם, מכשיר או כל גוף קרוב אחר ויגרום לשריפה, הארקה מנתבת את הזרם אל מקום בטוח: הקרקע שעל רגלינו, אשר לה התנגדות נמוכה ביותר לזרמים חשמליים (יש לציין שזרם חשמלי זורם לרוב במקום בו ההתנגדות לו יותר נמוכה).

 

הארקת שיטה – מנצחים את השיטה

עולם החשמלאות רווי במונחים שלא אומרים רבות לאדם הפשוט מן היישוב. כך כמו שהארקה היא למעשה חיבור לאדמה, המילה שיטה גם היא נטענת במשמעות חשמלאית חדשה. לא מדובר באופן בו דברים עובדים, כפי שאנו מכירים את המילה משפת היום יום, אלא בכינוי למקור מתח: למשל תחנת כוח או כל ספק חשמל מרכזי אחר.

הארקת שיטה היא בפשטות הארקה של מקור המתח. באמצעות חיבור של מחוללים ושנאים (מכשירים המשמשים להעברה והמרה של אנרגיה חשמלית) בתחנת הכוח אל אלקטרודות עשויות מתכת הממוקמות בתוך הקרקע. חיבור זה מהווה אמצעי בטיחות ראשון במעלה עבור כל סכנת התחשמלות עקב תקלה במקור המתח.

 

למה הארקת שיטה טובה?

הסיבה העיקרית לקיומה של הארקת שיטה היא בטיחות חשמלית. באמצעותה ניתן למנוע נזק חמור לרכוש, פציעות ואף מוות במקרים קיצוניים. לכן אסור להתפשר על הארקה וכדאי מאוד לוודא בעזרת חשמלאי שמקור המתח אכן מוארק כראוי.

בנוסף הארקת שיטה מוצלחת גם מכיוון שהיא מאפשרת לכדור הארץ לספוג את כל עודפי החשמל שנוצרו ממקור המתח. במקום שעודפי החשמל יולכו אל גופים קרובים כמו מכשירי חשמל סמוכים, הם "מתנקזים" אל כדור הארץ בעל ההתנגדות הנמוכה ובכך מתפנים ממקומות פחות רצויים להם.

בנוסף להארקת שיטה ישנה גם משמעות פרקטית: היא מאפשרת לייצב את המתח החשמלי ומקלה על עומסים במערכת החשמל. עומסים אלו יכולים להיווצר עקב תנאי מזג אוויר קיצוניים (כמו ברקים) ולהיות לא ידידותיים כלפי מכשירי החשמל הביתיים. ייצוב המתח מאפשר פיזור נכון של הכוח החשמלי ומונע אף הוא עומסים.

 

מנורת חשמל

אולי יעניין אותך גם

בעלי מקצוע
עבודתו של אמן החושים

אמן חושים הוא אטרקציה עולה בשנים האחרונות. המסתורין, הייחודיות והאווירה הטובה שהמופע מביא עמו גורמת ליותר ויותר אנשים להזמין מופע אמן חושים לאירועים מסוגים רבים

קרא עוד »
זרם חלש בדוד ראשית
בעלי מקצוע
פתרונות לזרם חלש בדוד

זרם חלש במקלחת היא בעיה מוכרת וכאובה בקרב אנשים רבים, שתכננו על מקלחת מפנקת וקיבלו זרם חלש ולא מספק. מהם הגורמים כך שיצא זרם חלש

קרא עוד »