למה ביטוח לאומי הוא הגוף האחראי על תאונות עבודה

לא פעם יוצא לנו לתהות מדוע דברים בישראל מתנהלים כפי שהם. כל מיני תקנות, חוקים והרגלים שנראים לנו כמובן מאליו אך בעצם לא ברור מדוע הם כמו שהם כיום. אחת הדוגמאות החזקות לכך היא עבודתו של ביטוח לאומי. מדוע הגוף הזה, שרבים מאיתנו לא בדיוק מבינים מה הוא עושה ועל מה הוא אחראי, קשור למשל לכל הנושא של תאונות עבודה?

 

מי הוא הביטוח הלאומי?

כדי לנסות להבין מדוע ביטוח לאומי קשור לתאונות עבודה, ומה הסיבה שמי שנפגע מתאונת עבודה ישר מחפש בגוגל – ביטוח לאומי תאונת עבודה – חשוב להסביר ולעשות היכרות מעמיקה עם הגוף הגדול, המאיים והלא ברור הזה שנקרא ביטוח לאומי.

 

מה ההגדרה במילון?

אוקיי אז בואו נתחיל. ביטוח לאומי הוא הגוף במדינת ישראל שמרכז תחתיו את כל הנושאים שקשורים לזכויות החברתיות ולביטחון סוציאלי. מה הכוונה? המוסד לביטוח לאומי אחראי לכך שכל אדם בישראל יקבל את הזכויות הסוציאליות שלו גם במקרים בהם הוא לא יכול להתפרנס בכוחות עצמו (כמו בתאונות עבודה שתכף נרחיב עליהן). איך הוא עושה זאת? בעזרת תשלומי העברה, כלומר תשלומים המגיעים לאזרחים ללא קשר לעבודה או הכנסה שהם מייצרים. מהיכן הכסף מגיע? כמובן שמכל אזרח באשר הוא אזרח במדינת ישראל שמשלם בכל חודש לביטוח לאומי משכרו.

 

מי חייב בתשלום ביטוח לאומי?

כולם. תשובה פשוטה וחד משמעית. כל אזרח במדינה חייב בתשלום לביטוח הלאומי בניגוד לביטוחים הפרטיים שהם תוספת לבחירתו האישית של כל אדם. גם אנשים שאינם עובדים מחוייבים בתשלום דמי ביטוח לאומי, וחשוב לדעת ששכירים מתחלקים עם המעסיקים שלהם בדמי התשלום כך שיוצא שאדם שלא עבד כלל, ישלם יותר בחודש על דמי ביטוח לאומי מאדם שעבד אפילו רק יום אחד בחודש. העיקר שיהיה תלוש.

 

איך כל זה קשור לביטוח תאונות עבודה?

ובכן, כפי שהסברנו קודם, ביטוח לאומי אחראי בין היתר על כל הנושא של ביטחון סוציאלי עבור כל אזרח בישראל. מהו ביטחון סוציאלי? הביטחון של כל אזרח שגם בשעת צרה בה לא יוכל לפרנס את עצמו, יהיה מי שידאג לו לפרנסה ולכל הצרכים שלו. ביטחון סוציאלי מאוד מאפיין מדינות רווחה. מקרה קלאסי בו אדם מאבד את היכולת שלו לפרנס את עצמו באופן עצמאי, גם אם באופן זמני, הוא לאחר שקורית לו תאונת עבודה, ולכן, גם במקרה הזה על ביטוח לאומי לדאוג לאותו אדם, לסייע לו ולתת לו פיצויים.

 

על מה אנחנו משלמים?

בסופו של דברים, בדיוק עבור מקרים כאלו אנחנו משלמים לביטוח לאומי. שיבטח אותנו וידאג לנו במקרים בהם לא נוכל לדאוג לעצמנו. המדינה מחייבת אותנו על פי חוק, להפריש בכל חודש לביטוח לאומי כסף, כדי שבעת צרה, לא נשאר לבד.

תאונות עבודה

אולי יעניין אותך גם

תיק פלילי נסגר
עריכת דין
איך מתבצע סגירת תיק פלילי?

כל חקירה שמתקיימת כנגד חשוד מצריכה פתיחה של תיק פלילי. מדובר בעובדה שידועה לרבים מכם, אך מעטים יודעים איך מתבצעת הסגירה של התיק בסופו של

קרא עוד »
כך תתמודדו עם תאונת עבודה
עריכת דין
כך תתמודדו עם תאונת עבודה

תאונות עבודה הן אירוע קשה שעלול לקרות לכל אחד, ללא קשר לתחום העיסוק של העובד. תאונות עבודה יכולות להיגרם מגורמים שונים, כגון תנאי עבודה מסוכנים,

קרא עוד »
הליכים משפטיים
עריכת דין
מתי נצטרך לתרגם תואר?

במציאות החדשה והגלובלית בה אנו חיים, אנשים מחפשים לעתים קרובות הזדמנויות לימוד בחו"ל או מחפשים הזדמנויות קריירה במדינות שונות. כאשר מנווטים בנתיבים לימודיים או מקצועיים,

קרא עוד »