באילו מקרים ניתן לערער על פסק בוררות?

גם סכסוך שנפתר באמצעות בוררות אינו בהכרח המילה האחרונה. גם בתהליך בוררות יכולה להיות אפשרות לערעור אבל צריך לדאוג לזה מראש. הסכם שנחתם בין הצדדים בסכסוך עוד בטרם תחילת התהליך, קובע את כללי תהליך הבוררות. בין השאר, גם אפשרות הערעור היא נושא חשוב להסכמה מראש. אז מול מי מערערים על פסק בוררות? ומתי? כל התשובות לפניכם

 

הסכם בוררות

הסכם בוררות הוא מסמך משפטי, שנכתב ונחתם, בדרך כלל, כאשר השותפות העסקית או הפרויקט המשותף עדיין בשלב התחלתי. כפי שחותמים על הסכם ממון בשלב החתונה ולא בשלב הגירושין, גם כאן המטרה היא להכין מראש את מסגרת ההליך שישמש ליישוב סכסוכים בעתיד. ניתן לחתום על הסכם בוררות גם בשלב מאוחר יותר אבל כאשר קיים סכסוך בין הצדדים, סביר שיהיה קשה יותר להגיע להסכמות. ערעור על פסק בוררות אפשרי רק אם הנושא נקבע והוסכם בהסכם הבוררות.

 

ההחלטה בידיים שלך

במסגרת הסכם הבוררות, קובעים הצדדים גם את היכולת לערער על פסק הבוררות לאחר שנקבע. עד שנת 2008, לא הייתה בישראל אפשרות לערער על פסק הבוררות אולם כיום, בהינתן שהסכם הבוררות קובע את מסלול הערעור המקובל על הצדדים. אם אין הסכם מפורט בעניין הערעור, יכול מי מהצדדים לבקש לבטל את פסק הבורר על בסיס בעיות באופן ניהול תהליך הבוררות אך אינו יכול לערער על פסק הבורר.

אם הצדדים בוחרים באפשרות לערעור, מתבטלת יכולתם לבחור בפסק בורר בלתי מנומק וחובת ההנמקה של הבורר, במקרה כזה, איננה בת ויתור.

 

ערעור מול בורר או מול בית המשפט

הסוג הראשון של ערעור על פסק בורר הוא ערעור בפני בורר אחר או מול הרכב של שלושה בוררים. אם הסכם הבוררות כולל בחירה בערעור מול בורר, יש לפרט בהסכם גם את הפרטים הנוגעים לערעור: לוחות זמנים ואופן ניהול הערעור וההכרעה בו. הסוג הנוסף של ערעור הוא ערעור בפני בית המשפט וכדי לקיים אותו יש לוודא כי הסכם הבוררות כולל סעיף שקובע שהבוררות תעשה על פי הדין וכן סעיף בחירה בסוג הערעור הזה.

ערכאת הערעור מתקיימת מול שופט יחיד. בבחירה באפשרות ערעור, מתחייבים הצדדים לתעד את מפגשי הבוררות, לטובת בחינתם במסגרת הערעור.

 

סיכום

אפשרות הערעור על פסק הבורר נקבעה רק בדיעבד וקודם לכך, לא ניתן היה לערער על פסק הבורר בשום ערכאה או מסלול. היום, בהינתן הסכמה של הצדדים, יש שני סוגי ערעור אפשריים על פסק הבורר. היכולת לערער על פסק הבורר הופכת את התהליך להוגן יותר כלפי הצדדים המסוכסכים וגמיש יותר, אם מי מהצדדים או שניהם מאמינים שיש לבחון מחדש את הסכסוך, בשל טעות בפסיקתו של הבורר או בשל עיוות הדין הישראלי בפסק הבוררות או יישום בלתי ראוי של הדין, הם יכולים לערער עליו.

הסכם בוררות

אולי יעניין אותך גם

תיק פלילי נסגר
עריכת דין
איך מתבצע סגירת תיק פלילי?

כל חקירה שמתקיימת כנגד חשוד מצריכה פתיחה של תיק פלילי. מדובר בעובדה שידועה לרבים מכם, אך מעטים יודעים איך מתבצעת הסגירה של התיק בסופו של

קרא עוד »
כך תתמודדו עם תאונת עבודה
עריכת דין
כך תתמודדו עם תאונת עבודה

תאונות עבודה הן אירוע קשה שעלול לקרות לכל אחד, ללא קשר לתחום העיסוק של העובד. תאונות עבודה יכולות להיגרם מגורמים שונים, כגון תנאי עבודה מסוכנים,

קרא עוד »
הליכים משפטיים
עריכת דין
מתי נצטרך לתרגם תואר?

במציאות החדשה והגלובלית בה אנו חיים, אנשים מחפשים לעתים קרובות הזדמנויות לימוד בחו"ל או מחפשים הזדמנויות קריירה במדינות שונות. כאשר מנווטים בנתיבים לימודיים או מקצועיים,

קרא עוד »