מה זה מניות האם אני יכול להשקיע לבד ולהרוויח כסף

שוקי ההון בעולם מרכזים סביבם הרבה מתעניינים והרבה אנשים המעוניינים להפיק רווחים של ממש באמצעותו. גם בישראל מתפרסמות מדי יום ולעיתים אפילו מדי שעה, חדשות בתחום שוק ההון. אזרחים רבים מטילים את יהבם על המניות, ומקווים להצטרף גם הם לחגיגה הכלכלית. אבל יחד עם כל אלה, רבים אינם מכירים מושגים בסיסיים בשוק ההון. מה זה מניות? כיצד אפשר להשקיע במניות ולהרוויח? האם כל אחד יכול להשקיע לבד ולהרוויח כסף? כדאי לקרוא – התשובות בהמשך המאמר.

מה זה מניות ואיך משקיעים בהן

מנהיה היא נייר ערך, אשר המחזיק בו מחזיק למעשה באחוז מסוים מהעסק שהנפיק אותו. עסקים רבים המעוניינים להשקיע כספים על מנת להתרחב ולהתפתח, עושים זאת בשתי דרכים עיקריות: האחר – הם לוקחים הלוואה ממוסדות בנקאיים, שיש עליה ריביות והחזרים קבועים, שעלולים להעיק על המחזור הכספי של העסק. הדרך השנייה היא הנפקה של מניות – ניירות ערך, כאשר כל מניה מייצגת אחוז קבוע מהעסק. למשל – עסק שעל פי הערכה יסודית של מומחים לדבר שווה מאה אלף שקל, מנפיק 100 מניות, בשווי של 1,000 ₪ כל אחת. 49 מניות כאלה נמכרות לציבור, ומאפשרות לעסק לגייס 49,000 ₪. 51 מניות נשארות בידי בעל העסק ומאפשרות לו לשלוט למעשה בהתנהלות של העסק. מי שרוכש מניה של העסק, מביע את אמונתו בכך שהעסק יציב וימשיך להתפתח, וכן מקווה לקבל דיבידנדים ולהשתתף בכל חלוקת רווחים עתידית של העסק, אם וכאשר תתרחש.  אם העסק יתרחב והשווי שלו יוכפל, תהיה כל מנייה שווה על הנייר אלפיים שקלים.

עם זאת, מרגע שהמניה נמכרה, ההתנהגות שלה בשוק איננה קשורה בהכרח לביצועים של העסק. למשל, העסק יכול הרוויח, אבל בעקבות מפולת בשוק המניות, המניה תימכר בערך נמוך מהשווי הריאלי שלה. לחילופין, עסק יכול להיות בקשיים אבל המניה תיסחר בערך גבוה מהערך הריאלי שלה. זאת, כיוון שהמשקיעים מאמינים שהעסק ייצא מהמשבר וימשיך להרוויח.

 

איש עם נייד וגרף מניות
איש עם נייד וגרף מניות

איך להשקיע והאם אפשר להרוויח באופן עצמאי במניות

רכישה או מכירה של מניות מתבצעת בדרך כלל בבורסה לניירות ערך, באמצעות גוף או חברה המוסמכים לסחור בה. אדם פרטי איננו יכול לרכוש או למכור מניות וניירות ערך אחרים באופן ישיר, אלא לעשות זאת באמצעות חברה כאמור לעיל. עם זאת, בעשורים האחרונים פנו חברות העוסקות במסחר בשוק ההון לקהל המשקיעים הפרטיים, והן מאפשרות למשקיעים כאלה לרכוש ולמכור ניירות ערך. זאת, בעמלות נמוכות מאד ביחס לעמלות שהיו נהוגות בבנקים עד לא מכבר.

משקיע שמכלכל את צעדיו בתבונה, לומד להכיר את שוק ההון בכלל ואת המניות שבהן הוא משקיע באופן מיוחד, עשוי להפיק רווחים נאים ממסחר בבורסה. האפשרות להרוויח באופן עצמאי קיימת, אבל על מנת להרוויח נדרשים שלושה דברים: הראשון – סבלנות ועצבים חזקים, המאפשרים למשקיע שלא לעשות שטויות גם במצב של ירידות בשוק ההון. הדבר השני שצריך הוא אורך נשימה, קרי שהון המושקע במניות לא יהיה בהכרח ההון שיידרש למשקיע באופן דחוף. זאת, במטרה לאפשר למשקיע לרכוש ולמכור מניות אך ורק כשהדבר באמת רווחי. הדבר השלישי שחשוב לעשות הוא להרחיב את ההשכלה ואת ההבנה בתחום. אפשר להרוויח בשוק ההון, אבל הדבר דורש השקעה של זמן, משאבים ותשומת לב מרובה.

אולי יעניין אותך גם

מחזירי כספים אבודים ראשית
פיננסים
מחזירים כספים אבודים

מי מאיתנו לא היה רוצה לקום בוקר אחד ולגלות שיש סכומי כסף שונים שפשוט מחכים לו? סכומים שהוא אולי שכח, או אפילו לא ידע על

קרא עוד »