סרטן המוח: כל מה שרציתם לדעת על סימני המחלה הראשוניים

סרטן, לצערנו, זו לא מחלה נדירה במיוחד. היא מתרחשת כאשר יש בעיה בהשתכפלות התאים, הגוף לא משתלט על המצב ונוצר גידול – צבר תאים צפוף של תאים סרטניים מזיקים. יש המון דרכים לסווג סרטן – לפי האיבר בו נמצא, מקורו בגוף (ראשוני או שניוני), יכולת ההתפשטות שלו (ממאיר או שפיר) ועוד. קבוצה של גידולים סרטניים מסוכנים במיוחד זה קבוצת סרטן המוח – אז מה הסוגים הקיימים ומהם סימני המחלה?

 

איזה סוגים של סרטן המוח יש?

ישנם המון סוגים של סרטן המוח וחלוקתם העיקרית מתייחסת למקורם בגוף. כלומר – הגידול חייב להתחיל על תאים מסוימים או באזור ספציפי במוח, ואפילו יש סוג סרטן המוח שמקורו בחוט השדרה (חלק ממערכת העצבים המרכזית). לדוגמה, קבוצה גדולה ששווה לכשליש מכלל הגידולים הסרטניים במוח שמקורם ראשוני זו קבוצה של גידולים שמקורם תאי גלייה במוח – תאי תחזוקה של תאי עצב (תפקידם העיקרי).

בתוך קבוצה זו אפשר למצוא המון גידולים סרטניים שמקורם בסוגים שונים של תאי גלייה, כמו גליובלסטומה GBM – סרטן המוח שמקורו בתאי גלייה שנקראים אסטרוציטים.

 

מקור הגידולים ותכונותיהם

על מנת לסווג את מקור הגידולים וחלק מרמת המסוכנות שלהם, יש כמה הגדרות שונות. יש גידולים סרטניים שמקורם ראשוני לעומת כאלה עם מקור שניוני – כלומר, אלה שמגיעים ממקור שניוני נוצרו למשל מתאים סרטניים ברמה נמוכה יותר שכבר היו בגוף והתפשטו, בעוד גידול ממקור ראשוני יהיה כזה ללא תאים קיימים מראש שהובילו לגידול.

נוסף לזה, ישנם גידולים ממאירים וגידולים שפירים – כשההבדל העיקרי בין השניים הוא שגידול ממאיר יכול לשלוח גרורות לאזורים אחרים בגוף ולהמשיך את התפשטות הגידול, בעוד שלגידול שפיר אין את התכונות האלו.

 

סימנים ותסמינים של סרטן המוח

קיימים המון סימנים ותסמינים ראשוניים של סרטן המוח, אך בגלל המגוון הרב של סוגי הסרטן וגידולים השונים, כך גם יש מגוון מאוד גדול בסימנים. סימנים ותסמינים מאוד נפוצים בקרב המון מסוגי סרטן המוח הקיימים יהיו לחץ מתגבר בגולגולת – זה יכול להוביל לתסמינים נוספים שמתקיימים גם ללא לחץ גולגולת לא תקין שיכולים לכלול כאבי ראש, בחילות, הקאה, פגיעה בראייה ובמיקוד, עייפות מוגברת ועוד – יחד עם פרכוסים שונים, פגיעות קוגניטיביות, חוסר שיווי משקל, חולשה מוגברת ועוד. כל אלה יכולים להיות תוצר לוואי של אירוע סתמי – אך גם משמשים כסימנים מזהירים לסרטן המוח.

 

איך מטפלים בסרטן המוח?

היום יש המון טיפולים שונים לסרטן המוח, העיקריים בהם כוללים כימותרפיה, תרופות שונות, הקרנות מגוונות ומרובות וניתוחים להסרת כמה שיותר מהגידול. בנוסף לטיפולים כלליים אלה ישנם גם טיפולים ממוקדים יותר וחדשניים שמתייחסים לסוגי סרטן המוח באופן יותר ספציפי ובכך מעניקים יותר עזרה למקרים ממוקדים.

 

לסיכום…

יש המון סימנים אפשריים לסרטן המוח, אך הם ברובת כלליים ולכן קשה להבחין בין קיום סרטן למצב שאינו קשור. חשוב לשים לב אם מופיעים כמה סימנים ותסמינים יחדיו, זה יכול להעיד על התפתחות ראשונית של סרטן המוח.

GBM גליובלסטומה

אולי יעניין אותך גם

נעלי ספורט
בריאות
4  דרכים לטיפול בדורבן

דורבן ברגל זוהי תופעה מוכרת שרבים חוו בעבר. התופעה הרפואית נקראת כך בעקבות התחושה בעקב של דקירות כמו קוצים של דורבן. אם אתם סובלים כרגע

קרא עוד »