תכנון פיננסי נכון לעסק שלכם – מדריך

עוד לפני שמוציאים שקל אחד בעסק חדש או בתוכנית התרחבות של עסק קיים יש צורך לנסח תוכנית עסקית הכוללת תכנון פיננסי קפדני. אך גם אז, אם רוצים לעשות את זה נכון, חייבים להתכונן לבלתי צפוי

 

חלום שהופך למציאות

במקרים רבים מיזמים עסקיים מוקמים כתוצאה מחלום ילדות. צורך רגשי של אדם או קבוצה של אנשים לממש חזון שלא כלל מרכיבים של רווח והפסד, אסטרטגיות שיווק וכו'. אך כאשר עוברים ממלכת החלומות למציאות התחרותית של העולם העסקי, הקמת המיזם דורש תכנון וליווי פיננסי מקצועי ומדויק.

 

תוכנית עסקית

כל גוף המוקם או פועל למטרות רווח חייב תוכנית עסקית כוללת ממגוון סיבות. בראש ובראשונה היא מאפשרת למקימי עסק או למנהלי עסק קיים לתרגם את הרעיונות והיעדים שלהם למסמך עסקי שיפרט את האסטרטגיה וישמש כמדריך לטווח הקצר עד בינוני. בנוסף לכך תוכנית עסקית תסייע לגייס משקיעים לעסק. באמצעותה הם יוכלו לבחון את כדאיותה של ההשקעה הפוטנציאלית ולהתרשם מרצינותם של מקימי העסק.

דרך נוספת לגיוס הון היא באמצעות בקשת הלוואה. אם היא תעשה דרך בנק, הוא צפוי לדרוש הצגת התוכנית העסקית. לאור חשיבותה של תוכנית עסקית, הכוללת גם את התכנון הפיננסי, מומלץ להיעזר במומחים שיספקו שירות של תכנון וליווי עסקי. באמצעותם ניתן יהיה להביט במבט-על על העסק המתגבש או הקיים ולשפר את נקודות החולשה בתוכנית.

 

סדר עדיפויות

כל מיזם למטרות רווח פועל עם משאבים מוגבלים. המסגרת התקציבית צריכה לכלול את הכסף הנכנס, כמו השקעות והלוואות ואת הכסף היוצא, הכולל החזר הלוואות, תשלום לספקים, הוצאות קבועות כמו שכירות ומשכורות וכו'. בהקמת עסק חדש התכנון הפיננסי צריך לכלול את התקופה בו תזרים המזומנים יהיה שלילי, וצריך לחשב את פרק הזמן שייקח להגיע לרווחיות.

כמו כן יש לקבוע סדרי עדיפויות לגבי אופן השקעת הכסף בעסק. לדוגמה, האם צריך להשקיע יותר בטכנולוגיה או בהון אנושי? בעלי ניסיון מוכח של תכנון וליווי פיננסי יכולים למנוע ביצוע טעויות של מתחילים ובכך לחסוך לא מעט כסף.

 

הדבר הצפוי ביותר הוא הבלתי צפוי

תוכנית עסקית מוקפדת ותכנון פיננסי מפורט שנוסחו בסיוע תכנון וליווי פיננסי יסייעו מאוד למנהלי עסק קיים או חדש. הם ירסנו אלתורים של הרגע האחרון ויעודדו התנהלות רציונלית ומתוכננת מראש. אבל הם חייבים לכלול הכנת רזרבות פיננסיות להוצאות בלתי צפויות, שכן אין כזה דבר תוכנית עסקית ותכנון פיננסי מושלמים.

דוגמה המתאימה למציאות הישראלית היא סבב לחימה נגד ארגוני הטרור שיכול לשתק או לעצור חלקית את הפעילות העסקית בחלקים גדולים של המדינה. הבלתי צפוי מתרחש לאור התלות בגורמים חיצוניים.

אירועים בלתי צפויים יכולים להביא עסקים לסף קריסה אך באותה מידה יכולים לגרום להם לגדול באופן מעריכי. אלה הם שני מצבי קיצון שיצרו מציאות בלתי צפויה היכולה להוביל לצמצומים קיצוניים או חוסר יכולת לעמוד בביקושים. לכן, גם בעת תכנון פיננסי יש צורך להכיר גם במגבלותיו

תכנון פיננסי עבור העסק שלך

אולי יעניין אותך גם

מחזירי כספים אבודים ראשית
פיננסים
מחזירים כספים אבודים

מי מאיתנו לא היה רוצה לקום בוקר אחד ולגלות שיש סכומי כסף שונים שפשוט מחכים לו? סכומים שהוא אולי שכח, או אפילו לא ידע על

קרא עוד »